Pumptrack-radan rakentaminen Keuruulle

Harri Oksasen ja neljän muun allekirjoittama aloite Pumptrack-radan rakentamisesta Keuruulle.

Pumptrack on lyönyt itsensä läpi muutamassa vuodessa ja iloisten käyttäjien määrä on huimassa kasvussa.

”Pumptrack-rata on lähiliikuntapaikka, joka koostuu maastoon sovitetuista kummuista, kaarteista ja hypyt mahdollistavista kumpuyhdistelmistä. Radalla etenemiseen tarvittava vauhti tehdään kumpuja ja kaarteita hyödyntäen koko kehon avulla ”pumppaamalla”. Taitojen kehittyessä polkemista tai vauhdin potkuttelua ei tarvita lainkaan”.

Asfalttipintaisia ratoja voivat käyttää polkupyöräilijöiden lisäksi potkupyöräilijät, rullalautailijat, rullaluistelijat ja potkulautailijat eli scoottaajat. Kävelykään ei ole kiellettyä.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Keuruulle toteutettaisiin laadukas ja riittävän kokoinen Pumptrack-rata.

Rata pitäisi mahdollisuuksien mukaan sijoittaa sellaiselle alueelle, johon myöhemmin voitaisiin toteuttaa esim. liikennepuisto. Alueen läheisyydessä tulisi olla myös sosiaalitiloja ja palveluita. Yksi sellainen alue olisi Tervan jalkapallokentän eteläpuolella, joka kaavassa on varattu satama- ja asuinrakentamista varten.

Me aloitteentekijät tiedostamme kuntatalouden haasteet, ja siksi pitäisikin tutkia radan toteuttamismahdollisuudet yhdessä elinkeinoelämän ja harrastustoimijoiden kanssa. Hanke toteuttaa varsin oivasti kaupunkistrategiaamme; Keuruu – Lapsiperheiden paratiisi.